Sukan dan Hiburan

Perlis, Kedah panaskan pusingan pertama Piala FA

Oleh Hamdan Saaid (Berita Harian)

PERTEMBUNGAN dua negeri berjiran Perlis dan Kedah bakal mewarnai pusingan pertama bola sepak Piala FA yang akan bermula awal bulan depan pada ketika pasukan pilihan lain termasuk juara bertahan Selangor mendapat undian agak mudah.

Selain Perlis-Kedah, pertarungan di antara dua bekas juara Perak dan Kuala Lumpur serta Terengganu-Johor FC adalah antara perlawanan ‘heavyweight’ yang mampu menarik minat penyokong membanjiri stadium dalam musim yang menyaksikan kehadiran pasukan jemputan, skuad bawah 23 Tahun Singapura.

Singapura B-23 yang dilatih bekas bintang Kuala Lumpur dan Pahang, Fandi Ahmad akan bertemu Shahzan Muda di Kuantan pada perlawanan pertama 12 Februari dan perlawanan kedua di kota Singa pada 19 Februari.

Namun itulah satu-satunya perlawanan yang terpaksa diubah tarikh ke hari lain di atas permintaan Fandi kerana pembabitan pemain B-23 bersama pasukan kebangsaan Singapura yang bersiap sedia menghadapi Pusingan Kelayakan Piala Asia 2007. Perlawanan lain akan berlangsung pada 8 dan 15 Februari.

Daripada 16 perlawanan pusingan pertama, hanya tiga perlawanan menemukan pasukan negeri manakala selebihnya di antara pasukan negeri dengan kelab atau kelab dengan kelab.

Selangor tidak perlu pergi jauh kerana diundi bertemu pasukan kelab senegeri MPSJ Selangor, begitu juga MPPJ Selangor yang berdepan Plus KL, Pahang menentang Kesas KL, pendahulu Liga Super Negeri Sembilan bertemu SAJ Johor, Melaka dipadankan dengan NTFA Pulau Pinang manakala Sarawak bertemu Proton Selangor.

“Undian ini adil secara amnya. Namun bertemu Kedah dalam pusingan pertama bukanlah sesuatu yang mudah. Mereka punya kelebihan sendiri manakala kami perlu menggunakan setiap kesempatan untuk berakhir sebagai pemenang.

“Perlawanan ini bagus terutamanya dari segi tarikan penonton. Saya percaya penonton akan memenuhi kedua-dua stadium kerana sejarah tradisi pertembungan kedua-dua negeri yang selalunya sengit. Siapa yang beraksi baik dan menggunakan peluang dialah yang akan mara,” kata pengurus Perlis, Adzmi Saad selepas undian pertandingan itu di Wisma FAM, semalam.

Hanya Piala FA yang belum berada di dalam genggaman pasukan bergelar Singa Utara itu sekalipun hampir berjaya pada 2003 sebelum tunduk 2-1 di tangan Negeri Sembilan pada saingan final.

Perak, juara dua kali, kali terakhir dua tahun lalu, pula terpaksa membuat perhitungan dengan juara tiga kali Kuala Lumpur sekalipun pasukan Liga Super itu mempunyai kelebihan beraksi di gelanggang sendiri terlebih dahulu pada 8 Februari.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home