Sukan dan Hiburan

Afdlin bijak buai emosi penonton

SAMBUNGAN daripada filem Buli; Roy (Hans Isaac) dikejarkan ke hospital dengan ditemani Nordin (Afdlin Shauki). Menurut Dr Ika (Nasha Aziz), Roy tiada harapan untuk hidup. Sementara itu, Rudy (A C Mizal) yang cuba melarikan diri berjaya ditahan polis di pintu masuk Bukit Aman.

Enam bulan berlalu, Nordin masih menjalani kelas terapi bersama Dr Kam bagi memulihkan keyakinan dirinya.

Ramai pesakit kagum dengan perubahan Nordin dan menjadikannya sebagai sumber inspirasi. Satu hari, Nordin terkejut apabila terserempak dengan Roy di hospital. Dia tidak percaya Roy masih hidup.

Dr Selina (Umie Aida) menjelaskan, walaupun Roy hampir pulih, dia hilang ingatan. Roy hanya dapat dipulihkan dengan bantuan seseorang yang mengenalinya sejak kecil dan Nordin calon terbaik.

Rudy yang ditahan di penjara cukup menggemari rancangan TV, Siapa Salah Kena Karan. Dendamnya membara apabila dapat mengecam wajah Nordin yang menyertai pertandingan itu. Dia berjaya melarikan diri dan bertekad menghapuskan Roy kerana Roy yang menyebabkan dia dipenjarakan. Sebagai permulaan, dia menjejaki Nordin di pejabat Michaelsoft.

Tahniah saya ucapkan kepada Afdlin kerana kembali dengan buah tangan yang sungguh menghiburkan. Selari dengan harapan penonton, sekuel Buli ini tidak menghampakan, malah ia memberi kepuasan maksimum meskipun berakhir dengan kejutan luar dugaan.

Kehebatan Buli Balik bukan saja terletak pada jalan cerita, teknik penggambaran dan lawaknya yang bersahaja, malah pujian harus diberikan kepada keberkesanan lakonan setiap karektor. Garapan kekuatan ini membuatkan karya Afdlin lain daripada yang lain.

Buli Balik adalah penyudah dan pelengkap Buli. Menerusi filem ini Afdlin ingin membawa penonton mengembara kehidupan Nordin dan sejarah silam Roy. Rahsia mengapa Nordin mendendami Roy dan bagaimana Roy boleh bersikap ganas di sekolah disingkap satu persatu.

Hakikatnya, Roy bukan dilahirkan sebagai pembuli, namun disebabkan tertekan dengan sikap bapanya yang kaki pukul, anak muda ini melepaskan geram di sekolah. Seorang mangsanya ialah Nordin yang bertubuh gempal.

Afdlin bijak bermain dengan emosi penonton. Dalam pada ketawa, hati penonton pasti tersentuh melihat kepatuhan Roy menurut arahan Nordin yang dianggap kawan baiknya. Walhal, Nordin sebenarnya masih menganggapnya sebagai musuh dan berniat membalas dendam dengan membuli semula Roy.

Begitu juga dengan rahsia zaman kanak-kanak Roy dan Nordin, malah tidak mustahil ada yang mengalirkan air mata dengan kejutan Afdlin pada hujung cerita.

Afdlin tidak ketinggalan menyuntik nilai positif dalam setiap karyanya. Kali ini dia mengingatkan penonton supaya sentiasa bersikap baik dan memaafkan kesilapan orang lain. Jangan sesekali mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain, walaupun orang itu pernah melukakan hati kita.

Nasihat itu disampaikan menerusi watak Nordin yang berhasrat membalas balik perbuatan Roy, namun pada satu tahap dia sedar semua itu hanya merugikan diri sendiri.

Kepada peminat setia filem komedi, khususnya karya Afdlin, jangan ketinggalan menonton filem ini. Tidak rugi anda membeli tiket kerana ia benar-benar berbaloi.

Metro Ahad (14 Jan 2006)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home