Sukan dan Hiburan

14 atlet OKU negara beraksi di Melbourne

KUALA LUMPUR - Majlis Paralimpik Malaysia (MPM) akan menghantar 14 atlet elitnya menyertai kontinjen negara ke Sukan Komanwel di Melbourne, Australia Mac ini.

``Pada masa ini, kami masih menilai atlet-atlet yang bakal membawa cabaran Malaysia ke temasya sukan itu,'' kata Pemangku Presiden MPM Zainal Abu Zarin kepada Bernama, semalam.

Beliau berkata, senarai atlet elit orang kurang upaya (OKU) berkenaan akan diserahkan kepada Majlis Sukan Negara (MSN) untuk diserapkan dalam program latihan bersepadu di MSN.

Senarai penuh atlet yang dipilih MPM akan diumumkan minggu depan, katanya.

Atlet elit OKU negara akan mengambil bahagian dalam keempat-empat acara sukan yang dipertandingkan iaitu olahraga, renang, angkat berat dan ping pong.

Zainal berkata pemilihan atlet ke Sukan Komanwel itu adalah berdasarkan kepda pencapaian mereka pada temasya Sukan Para Asean pada 14 hingga 20 Dis lepas dan penyertaan di beberapa kejohanan antarabangsa yang lain.

Pada penyertaan Malaysia di Sukan Para Asean di Manila, kontinjen negara membawa pulang 78 pingat emas, 41 perak dan 30 gangsa.

Kini tinggal hanya 63 hari lagi sebelum temasya Sukan Komanwel Melbourne membuka tirainya selama 12 hari dari 15 hingga 26 Mac.

Tidak seperti Sukan Olimpik dan Sukan SEA, di mana temasya sukan paralimpik diadakan sebaik sahaja temasya berakhir tetapi Sukan Komanwel menggabungkan acara sukan untuk atlet elit orang kurang upaya bersekali dengan acara sukan yang dipertandingkan pada temasya itu.

Ini bermakna sebarang pingat yang diperoleh atlet elit orang kurang upaya akan dikira dalam jumlah pungutan pingat bagi negara pada temasya berkenaan.

Pada temasya Sukan Komanwel kali ke-18, tuan rumah Melbourne mempertandingkan 4 jenis sukan bagi atlet elit orang kurang upaya dengan 12 acara - renang 50m dan 100m (lelaki dan wanita); ping pong berkerusi roda wanita dan angkat berat lelaki.

Sementara dalam acara olahraga Ñ 100m cacat penglihatan; 200m cacat anggota dan lontar cakera bagi lelaki dan 100m palsi serebrum; 800m berkerusi roda dan lontar peluru bagi atlet wanita.

Zainal berkata pengenalan penggabungan acara sukan bagi atlet paralimpik dalam Sukan Komanwel dilakukan pada 1994 di Victoria, Kanada.

``Bagaimanapun, semasa Malaysia menjadi tuan rumah pada 1998, tiada acara untuk atlet kurang upaya diadakan. Kesinambungan usaha itu kemudian diteruskan pada temasya 2002 di Manchester, England,'' katanya.

Menyentuh program latihan pusat di MSN, Zainal berkata MPM masih belum menetapkan seorang pegawai penyelaras MPM di MSN bagi mengawal-selia atlet yang bakal mengadakan latihan pusat mereka di sana.

``MPM belum menetapkan nama pegawai sepertimana yang dikehendaki oleh MSN untuk menyelaras atlet-atlet paralimpik di MSN. Calon pegawai berkenaan akan diumumkan selewat-lewatnya dalam minggu ini,'' katanya. - Bernama

0 Comments:

Post a Comment

<< Home