Sukan dan Hiburan

Indonesia batal lawan Denmark

JAKARTA: Pegawai badminton Indonesia semalam membatalkan perlawanan persahabatan mereka dengan Denmark dengan alasan negara itu tidak dapat menjamin keselamatan pemain berikutan kemarahan rakyatnya terhadap kartun Nabi Muhammad yang disiarkan sebuah akhbar Denmark.

Pengarah Perhubungan Luar Negara Persatuan Bulu Tangkis Seluruh Indonesia (PBSI), Sulisiyanto berkata perlawanan perseorangan dan beregu lelaki itu dijangka berlangsung 14 Mac ini sebagai sebahagian daripada persiapan menghadapi Piala Thomas yang akan dilangsungkan di Jepun, Mei ini.

“Kami membuat keputusan perlawanan itu dibatalkan kerana bimbang masalah keselamatan berikutan bantahan terbaru membabitkan kartun Nabi Muhammad,” katanya.

Minggu ini, Denmark menggesa rakyatnya di Indonesia supaya meninggalkan negara itu selepas beberapa hari tunjuk perasaan berlangsung.

Dalam satu kejadian, penunjuk perasaan membaling batu yang mengenai seorang pegawai diplomatik Denmark.

Begitupun, tunjuk perasaan itu dianggap kecil dan aman berbanding dengan bantahan yang biasa berlaku di Indonesia.

Kartun itu - termasuk satu yang menunjukkan Nabi Muhammad memakai serban berbentuk bom - menimbulkan kemarahan umat Islam seluruh dunia kerana Islam melarang sebarang bentuk ilustrasi Nabi Muhammad kerana bimbang ia akan menjurus kepada menjadikannya sebagai idola. - Agensi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home