Sukan dan Hiburan

Siapa bakal Kickstart?

Oleh: JAMLIAH ABDULLAH (Utusan Malaysia)

SETELAH hampir empat bulan berjuang di program televisyen realiti Nescafe Kickstart, impian untuk memulakan kerjaya idaman siapa yang bakal menjadi kenyataan?

Mungkinkah Keijon, 20, iaitu bakal doktor yang ingin menjadi pencipta alat yang boleh merekod, menyimpan dan mengemas kini sejarah kesihatan individu? Ataupun Haryati, 22, yang sejak kecil bercita-cita ingin menjadi penerbit manga Malaysia berwawasan.

Tetapi Francis, 23, yang ingin memulakan satu program mata ganjaran untuk mengitar semula bahan buangan juga menaruh harapan tinggi untuk menang.

Tidak ketinggalan Shafiq, 20, yang ingin menjadi seorang pemandu lumba pecut Malaysia.

Debaran empat finalis yang mampu bertahan itu memang semakin kencang hingga menjelang 5 Februari ini ketika acara Finale Nescafe Kickstart berlangsung.

Keempat-empat finalis itu sebelum ini menerima wang tunai RM30,000 di samping hadiah sumbangan penaja bagi tugasan terakhir mereka.

Mereka perlu menyiapkan cabaran terakhir itu dalam tempoh yang terhad menjelang tarikh yang bakal merobah nasib salah seorang daripada mereka. Tiga daripada finalis itu singgah di pejabat Pancaindera baru-baru ini dan bercerita tentang pengalaman masing-masing.

Itu saatnya yang paling mencabar dan finalis mengakui sudah melakukan dengan baik.

“Ia memang menguji fizikal dan mental sepanjang tempoh itu. Tetapi saya percaya saya sudah melakukan yang terbaik,” kata Keijon atau nama sebenarnya Chong Chern Hao dari Bidor, Perak.

Pelajar jurusan perubatan dari Universiti Malaya itu sebelum ini bertungkus-lumus menyiapkan tugasan terakhir berkaitan dengan alat merekod data kesihatan peribadi yang dinamakan MyLife dan mempromosinya.

“Apa yang paling sukar adalah untuk menyuarakan idea anda dan menjadikan ia realiti. Saya gembira kerana ada yang mengambil perhatian,” kata Keijon.

Cabaran bagi Francis pula yang bergelar Mr. Environment, tentunya mempromosikan ideanya iaitu menggalakkan orang ramai mengitar semula barangan terpakai dan menghulurkan ganjaran.

“Saya masih meneruskan usaha itu dari sekolah ke sekolah dan memberikan syarahan tentang kepentingan mengitar semula,” kata Francis atau Yong Fah Guok, pelajar Universiti Multimedia Malaysia.

Secara tidak langsung finalis terbabit sudah berjaya melaksanakan tugasan mereka dengan baik apabila apa yang diusahakan mendapat perhatian orang ramai.

“Sangat menggembirakan apabila 800 daripada 1,000 naskhah komik manga yang kami cetak berjaya terjual,” kata Haryati Mohd. Ehsan yang menerbitkan majalah komik Crest.

Begitu juga dengan Keijon yang berjaya mempromosikan MyLife kepada pelanggan yang terdiri daripada pesakit. Harapan untuk menang tentu menggunung.

“Apa yang saya usaha bukan bersifat keuntungan semata-mata tetapi juga untuk keperluan umum,” kata Francis.

Bagi Keijon yang pernah menderita penyakit asma yang teruk ketika kecil berharap idea tentang MyLife akan menjadi kenyataan.

“Saya harap untuk menang kerana ia akan mempercepatkan usaha saya bagi mencipta MyLife dan memberi kemudahan kepada orang ramai,” katanya.

Begitu juga dengan Haryati pelajar jurusan grafik dari UiTM kerana cita-cita bukan menerbitkan komik yang sembarangan tetapi berkualiti. Menang atau tidak itu keputusan di tangan juri dan penonton.

Apa pun, pengalaman menyertai pro-

gram tersebut sebenarnya sudah membuka ruang yang cukup luas bagi finalis terbabit. Selain daripada menimba pengetahuan ia juga meningkatkan keyakinan masing-masing dalam meneruskan apa yang dicita.

Dalam erti kata lain membentuk jati diri masing-masing. Nescafe Kickstart yang ke udara di TV3 setiap Ahad pukul 11 pagi ada-

lah sebuah rancangan untuk merealisasikan impian.

Finalis yang berjaya kelak akan memenangi hadiah utama yang berupa wang tunai dan hadiah-hadiah tajaan bernilai RM150,000 untuk memulakan kerjaya yang diimpikan.

Musim kedua program tersebut dilancarkan pada bulan Jun tahun lepas dengan matlamat untuk memberi peluang kepada muda-mudi yang berusia antara 18 hingga 25 tahun membina kerjaya mereka.

Sejak berlabuh di kaca televisyen pada 2004, program ini meraih perhatian ramai terutama di kalangan anak-anak muda yang berwawasan dan bercita-cita tinggi.

Pada musim baru, daripada 13,000 penyertaan yang diterima, hanya 300 kerjaya impian yang dipilih untuk menghadiri sesi uji bakat.

Kerjaya-kerjaya berkenaan bukan sahaja pelbagai tetapi sungguh berbeza, daripada pemerhati fesyen, ikan duyung, wanita luar biasa, perintis kepada penjugel devil stick profesional.

Pemilihan peserta telah dibuat berdasarkan keunikan kerjaya impian mereka, kegigihan untuk mencapainya dan sejauh manakah persediaan yang telah dibuat untuk merealisasikannya.

Daripada 12 finalis kini tinggal empat yang bertarung ke peringkat akhir. Nasib mereka bukan saja ditentukan dengan undian penonton saja tetapi juri profesional yang terdiri daripada Peter Ong (peguam yang beralih menjadi penyanyi opera); Juita Abdul Jalil (seorang pengurus artis dan pengendali acara), Chin Weng Keong (pengusaha) dan Sharifah Armani (pelakon remaja yang pernah memenangi anugerah lakonan).

Undian melalui SMS akan diteruskan sehingga acara finale yang akan disiarkan secara langsung pada minggu depan bagi menentukan pemenang.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home