Sukan dan Hiburan

Liverpool, Chelsea Intai Peluang

PARIS: Gergasi Liga Perdana Inggeris, Chelsea dan Liverpool mengintai tempat dalam pusingan kalah mati Liga Juara-juara malam ini (awal pagi esok waktu Malaysia) dengan Inter Milan, PSV Eindhoven, Glasgow Rangers dan Schalke 04 juga mensasarkan kelayakan.

Pasukan Merseyside itu mendahului Kumpulan G dengan 10 mata dan keputusan seri mencukupi untuk mengesahkan tempat juara bertahan itu apabila bertemu pasukan tempat ketiga, Real Betis di Anfield.

Namun, jika Betis yang menundukkan Chelsea bulan lalu dapat mengulangi pencapaian itu, Liverpool terpaksa mengelakkan diri daripada kalah kepada Chelsea dalam perlawanan terakhir mereka bulan depan untuk memastikan kemaraan.

Liverpool mengharapkan Luis Garcia yang menjaringkan gol dalam kemenangan 2-0 ke atas Betis di Seville, September lalu dan rakan senegaranya dari Sepanyol, Xabi Alonso.

Garcia mengalami kecederaan pinggul dalam kemenangan Liga Perdana ke atas Portsmouth, Sabtu lalu dan Alonso juga digantikan kerana masalah kecederaan lutut.

“Kedua-dua pemain digantikan dalam perlawanan Sabtu lalu sebagai langkah berjaga-jaga,” kata pengurus Liverpool, Rafael Benitez.

Chelsea berada di tempat kedua, tiga mata di belakang Liverpool dan mahu kembali ke sentuhan kemenangan di Anderlecht yang sudah tewas 11 perlawanan mereka dalam kejohanan itu.

Kemenangan buat Chelsea akan mengesahkan tempat mereka dalam pusingan kalah mati sungguhpun Liverpool kekal pilihan untuk berada di tempat teratas kumpulan mereka.

Namun Mourinho kekal yakin juara Liga Perdana itu akan menang kumpulan mereka.

“Takdir kami terletak di tangan kami,” kata Mourinho. “Saya masih rasa boleh menang kumpulan ini jika kami menang dua perlawanan terakhir.”

Kemenangan ke atas Artmedia Bratislava akan menyaksikan pendahulu Kumpulan H, Inter Milan mara di San Siro. – AFP

0 Comments:

Post a Comment

<< Home